Szakmai beszámoló

Kategória: SZIDÖK hírek Megjelent: 2007. július 22. vasárnap

A pályázat kódja: IFJ-BM-06-0049
A pályázati program eredményeinek részletes bemutatása

I. Bevezető:
Szentes Város Képviselő Testülete 136/2005(VI.24.) Kt. határozatával fogadta el az előző pályázati ciklus szellemében fogant ifjúsági koncepcióját és 2005-2006 évi cselekvési tervét.
A két anyag természetesen egymással összhangban született.
Tartalmukat egyedi adottságként és eredményként meghatározták a következők is.

Szentes város tizen- és huszonéves ifjúságának közéleti participációja illetve az ifjúsági szolgáltatások rendezése, koordinációja, fejlesztése Szentes Város Önkormányzata és a szentesi székhelyű országos VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség (VE-GA Szövetség) együttműködésének keretében bontakozott ki és fejlődött.
A 2001. évben megkötött és 2007. évben megújított közhasznú szerződés keretében Szentes Város Önkormányzata vállalt ifjúsági feladatainak felelősét, Szentes város közéletfejlesztési ifjúságsegítőjét, a VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség alkalmazza és bízza meg ezen feladatok ellátásával.
Ez hatékonyabb feladatellátás mellett, nagyságrendekkel kisebb költségeket jelent, tekintettel a civil források hasznosítására, pl. az önkéntes munkára.
Az Önkormányzat és a VE-GA Szövetség együttműködésének keretében - többéves fejlesztési munkát követően - került megválasztásra 1998. évben a Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzat (a SZIDÖK), amely olyan színvonalon működik, hogy azt az Önkormányzat sajátos kisebbségi önkormányzati státuszban beemelte Szentes Város Önkormányzata SZMSZ-ébe, önálló fejezetként, 2000. évben.
Ez a participációs forma a lehető legmagasabb szintű az ifjúsági érdekek közvetlen és hatékony képviseletében.
A SZIDÖK egyszerre működik városi ifjúsági tanácsként, de egyben tevékeny részese a felnőtt képviselő-testület munkájának is, mindazon témakörökben, amelyek ifjúsági érdekeket és szolgáltatásokat érintenek.

II. Az ifjúságsegítő pályázati program szerinti tevékenységei és annak eredményei 2006. július 01-től 2007. június 30-ig:
A Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzat kibővülve a részvételt igénylő ifjúsági civil szervezetek delegáltjaival illetve az Alternatív Játszóházi Fórum delegáltjával, a teljes pályázati időszakban folyamatos munkát végzett. Hét képviselő-testületi ülésén összesen harmincegy napirendi pontot tárgyalt és hat határozatot hozott a szentesi ifjúság érdekeit érinto ügyekben illetve városi ifjúsági szolgáltatások ügyeiben.
A SZIDÖK munkáját az ifjúságsegítő koordinálta és a felnőtt önkormányzati előterjesztéseket az ifjúságsegítő interpretálta azok tematikus rendezését és tömörítését követően a SZIDÖK Képviselő-testületének.

Az ifjúságsegítő szervezésében és kíséretében a SZIDÖK képviselői - elsősorban az ifjúsági polgármester, a jegyző és a szóvivő - rendszeresen résztvettek a Művelődési és Oktatási Bizottság illetve az Ifjúsági és Sportbizottság ülésein illetve azok azon napirendjein, amelyek ifjúsági érdekeket és szolgáltatásokat érinto ügyeket is tárgyaltak.
Résztvettek Szentes településfejlesztési koncepciójának, 2007. évi költségvetési koncepciójának, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásának, valamint a gyermekvédelmi törvényből adódó önkormányzati feladatok tárgyalásában.
Résztvettek az iskolai és játszótéri beruházási pályázatok kidolgozásában és véleményezésében.
A fenti témaköröket tárgyaló testületi üléseken minden esetben jelen voltak a SZIDÖK képviselői az ifjúságsegítő kíséretében.

Az ifjúságsegítő 2006. évben is levélben kereste meg a városi nyilvántartásban szereplő valamennyi diákönkormányzatot, gyermek és ifjúsági társadalmi szervezetet illetve be nem jegyzett, de működő ifjúsági csoportot a Szentesi Ifjúsági Tanács létrehozásának szándékával, írásbeli nyilatkozatukat kérve. Ennek eredményeként a SZIDÖK a részvételt igénylők delegáltjával kibővült és erre a továbbiakban is nyitott.
Ezzel a változással mód van arra, hogy valamennyi, eddig be nem kapcsolódott szentesi ifjúsági szerveződés is bekapcsolódjon a SZIDÖK munkájába.

Elsősorban a SZIDÖK segítségével szervezett képzéseket az ifjúságsegítő a szentesi tizen- és huszonéveseknek és a tervezetthez képest lényegesen több elméleti és gyakorlati képzés zajlott le.
A képzések a következők voltak:

Rangos ifjúsági közéleti eseménnyé vált városunkban a kitüntető közéleti címek pályáztatása.
A LEG-DIÁK választást az iskolák diákjainak kérésére - tekintettel a sűrű iskolai őszi programokra, tavaszra halasztottuk és ez az egész tanuló ifjúságot megmozgatta.

A Szentes Város Ifjúsági Közéleti Díj oda ítéléséről a SZIDÖK úgy döntött, hogy 2007. évben jelölést ad az Önkormányzatnak, így a Nemzetközi Gyermeknapon a felnőtt illetve a tizenéves kategóriában a díj átadásra került.

A SZIDÖK a hagyományok szerint írta ki 2007. évben is a Graffiti pályázatát.
A Graffiti ismét jelentős sikerrel valósult meg és megszervezésre került az I. Origami Délután a Városi Diák Pincében.

A VE-GA Szövetség, a "TÖRŐDÉS" Szentesi Gyermek és Diák Alapítvány illetve az "Alternatív Játszóházi Fórum" önkéntes segítőinek támogatásával a SZIDÖK és partner önkormányzatai (mindenekelőtt a Nagytőkei Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat illetve a Szolnoki Diák Tanács) három képzési és felkészítő tábort szerveztek általános iskolák alsó és felső tagozatosainak illetve középiskolásoknak.

Az ifjúságsegítő szervezésében, a "TÖRŐDÉS" Szentesi Gyermek és Diák Alapítvány szociológusainak segítségével lezajlott a "Szentesi kutatások 2007." című program.

III. Az ifjúságsegítő pályázott és tervezett feladataihoz képest a tevékenysége a következő jelentős projektekkel egészült ki:
A hatékony ifjúsági bűnmegelőzés érdekében harmadjára került sor a Szentesi Bűnmegelőző Nap egész napos programjának megszervezésére, amelynek szervezésében és lebonyolításában oroszlánrészt vállaltak a SZIDÖK képviselők és az ifjúságsegítő.

A városi közvélemény előtt való minél hatékonyabb megjelenés érdekében a SZIDÖK szerepet vállalt a Szentesi II. Civil Nap rendezvényének megszervezésében, ahol önálló standdal is megjelent, amelyet sok felnőtt is felkeresett. Az érdeklődőknek meghirdetett origami műhely nagy sikert aratott. A SZIDÖK hasonló szerepet vállalt a Városi "DAMÓ" Gyereknapon is.

Szirbik Imre polgármester, országgyűlési képviselő a SZIDÖK kérésének megfelelően, itt adta át az ifjúságsegítő közreműködésével a Szentes Város Ifjúsági Közéleti Díj kitüntetettjeinek (felnőtt illetve tizenéves díjazottnak) az oklevelet és a tárgy-jutalmat. Ekkor került átadásra az újonnan megválasztott ifjúsági polgármester és alpolgármester megbízó levelei.
Itt került sor a Graffiti pályázat eredményhirdetésére is.

A Diák Pincében és a Magyartési Tábor Központban pedig helyet biztosított drámaművészeti és kézműves csoportok ingyenes próbáinak és bemutatóinak.

Az ifjúságsegítő legjelentősebb új feladatköre azonban a nemzetközi kapcsolatok örvendetes fejlődéséhez kapcsolódik.
A VE-GA Szövetség illetve a francia FRANCAS segítőinek bevonásával, az ifjúságsegítő kapcsolatot teremtett a SZIDÖK és Sommieres város kortárssegítő (animateur) csoportja között, amelyek az Európai Közösség támogatásával csere programot valósítottak meg. Ennek szentesi fordulójára 2006. július 19-29. között került sor. Az első magyar csoport Franciaországba 2007. július 9-17-e között lesz Touluzba, a második 2007. július 17-29. között Sommieresbe, Németországba pedig 2007. július 13-21 között lesz Zehtauba a csoport.

Változatlanul problémát jelent az, hogy széleskörű nyilvánosság teremtődjön az ifjúsági közéleti tevékenységeknek, szolgáltatásoknak és programoknak. Az ifjúságsegítő és a SZIDÖK eredménye az, hogy az ifjúsági koncepcióban foglaltaknak megfelelően bekapcsolódtak Szentes város negyedévenként megjelenő program-füzetének, a "Szentesi Programajánló"-nak a szerkesztésébe és hogy a híreik rendszeresen megjelennek a Szentes Rádió, a Civil Tv adásaiban illetve a Szentesi Élet és a Délvilág lapban, valamint a Szentesi Mozaik c. városi internetes újságban. Ezen a területen azonban változatlanul van fejleszteni való.

IV. A megvalósított program hozzájárulása a település társadalmi helyzetének javulásához:
Az ifjúsági részvétel olyan magas szintje, amelyet a SZIDÖK önkormányzati munkája jelent, önmagában is azt jelenti, hogy az ifjúság választott képviselői részesei a város fejlődésének.
A SZIDÖK képviselők jellemzően maguk is a kispolgári és hátrányos helyzetű családok gyerekeiből kerülnek ki, de ezen túl is elsősorban a hátrányos helyzetű illetve a problémákkal küszködő tizen- és huszonévesek érdekeit képviselik, az ezeknek szóló szolgáltatásokat támogatják.
Rendezvényeikkel, képzéseikkel és kultúrális tevékenységeikkel ezeknek a fiataloknak a bevonását szolgálják illetve a veszélyeztetett fiataloknak kínálnak alternatívákat.
A SZIIP és az Alternatív Játszóház kifejezetten ez utóbbiaknak nyújt alternatív közösségi teret és lehetőséget a maguk feltételeivel és ajánlataikkal.

V. A pályázati program hozzájárulása az ifjúság részére nyújtott szolgáltatások összehangolásához:
Az önkormányzatok világában igen jelentős probléma az, hogy a különböző ifjúsági vonatkozású önkormányzati, hivatali tevékenységek illetve intézményi szolgáltatások egyes osztályok és intézmények feladataiként jelennek meg és gyakran nem valósul meg ezek összeegyeztetése, összehangolása. Az ifjúságsegítőnek az egyik legkomolyabb és legnehezebb feladata az, hogy ezt elősegítse gyakran úgy, hogy egyben beemelje az ifjúság - általuk megfogalmazott - valós problémáit és igényeit.

A szolgáltatások biztosításának és összehangolásának meghatározó színtere a Szentesi Ifjúsági Információs Pont (SZIIP), mint alacsony küszöbű ifjúsági szolgáltatási pont ismét jelentős fejlesztésen ment át az ifjúságsegítő vezetésével. Ez egyrészt technikai fejlesztést jelentett, amelynek keretében új számítógép került beépítésre. Jelentősen fejlődtek az olyan tartalmi szolgáltatásai is, mint pl. az oktatási, munkaügyi, táborozási és egyéb szolgáltatások, valamint a szak-segítői és kortárssegítői tevékenységek, illetve a tizenéves kutatások és képzések segítése.
A SZIIP a Városi Diák Pince közösségében működik és így használja annak teljes feltételrendszerét is.

A Szentesi Ifjúsági Információs Pont létrehozásának idején nem volt követelmény az, hogy kapcsolódnia kell valamely ifjúsági irodához. A SZIIP esetében ennek több akadálya is van. Akadály az ezektől való távolság, a jelentős módszertani különbségek illetve az a tény, hogy nincs mód és lehetőség saját alkalmazott foglalkoztatására, de erre nincs is szükség.
A szükséges szakértői hátteret az ifjúságsegítő vezetésével, a "TÖRŐDÉS" Szentesi Gyermek és Diák Alapítvány önkéntesei biztosítják önkéntes munka keretében.

VI. A fiatalok részvétele a pályázati program megvalósításában:
Az előkészítés megalapozásában rendkívüli szerepe van a már említett ún. ifjúsági önkutatásoknak (életmód, probléma térkép), a képzéseknek, pályázatoknak és rendezvényeknek, amelyeknek tematikája többnyire igény és probléma centrikus. Az előkészítés a civil szervezetekben, az Alternatív Játszóházi Fórum ülésein és a
diákönkormányzatokban kezdődik, majd pedig a SZIDÖK-ben, ahol döntések születnek.
A megvalósítás a fentiek szerint történik, amelyeket általában közvetlen értékelés követ - ezek egyrésze jelenik meg a médiákban - de összegző értékelésre a SZIDÖK választó Küldött-gyűlése előtt kerül sor mind a szervezetekben, mind pedig magában a SZIDÖK-ben.
Az utóélet általában a következő évi programokban, program módosulásokban ölt testet, mintahogy az elmúlt évi tapasztalatok is jelentősen hatnak a 2006/2007. évi elképzelésekre.

VII. A pályázati program értékelése:
A SZIDÖK értékelését az azt képviselő, leköszönő ifjúsági polgármester foglalta írásba és ismertette a választó küldöttgyűlésen.

VIII. A pályázati program népszerűsítése:
A program a széles nyilvánosság előtt zajlik, mint az az eddigiekből kitűnik, de ezt a nyilvánosságteremtést elsősorban annak közvetlen, személyes, közösségi és szervezeti formái jelentik.
A médiákban való hírértékű megjelenést a Szentesi Élet (városi hetilap), a Városi Visszhang (Szentes és térsége havilap), a Csongrád Megyei Délvilág (megyei napilap), valamint a Szentesi Mozaik a www.szentesinfo.hu/mozaik (Szentes első internetes újságja) adta.

IX. A pályázati program során rendszeresen készítettünk fényképeket.
Összeállítottunk egy, az ún. SZIDÖK albumot, amiben folyamatosan tettük/tesszük be az elkészített képeket. Kérésre a képekből adtunk a programban résztvevőknek is.

X. Nehézségek, észrevételek, információk, tanácsok:
A legkomolyabb nehézséget az jelenti, hogy nagyon zárkózottak mind az intézmények, mind a civil szervezetek és önálló csoportok.
Hasonló nehézséget jelent az, hogy még Szentesen is gond az ifjúsági vélemények akként való tudomásul vétele, ahogy azt a fiatalok maguk fogalmazzák meg. Nagyon bevált és ezért tanácsoljuk és javasoljuk, hogy rendszeresen valósítsanak meg a települési ifjúsági önkormányzatok és tanácsok ifjúsági "önkutatásokat" és készítsenek minél szélesebb kör bevonásával ún. igény és probléma térképeket. Ezek igen kis költséggel is megvalósíthatók és az eredményeiket nem lehet nem tudomásul venni.
A biztonságérzet, a fejlődés érdekében, az európai tapasztalatok megismerése és a provincializmus elkerülése érdekében másoknak is javasoljuk az együttműködések kiépítését hazai és külföldi ifjúsági önkormányzatokkal.
Rendkívül jók és hasznosak a tapasztalataink ezen a téren.
A pályázatok aspektusából rendkívül komoly gond az, hogy az ifjúsági tevékenységek - főleg ha azok nélkülözik a negatív szenzációkat - nehezen kerülnek be a médiákba. A megjelenés gyakran a hírek rovatokban történik, ami komoly eredmény, de amivel nem lehet reprezentálni pl. egy ilyen pályázati beszámolóban.

XI. A pályázattal kapcsolatos észrevételek:
Az ezt az anyagot összeállító ifjúságsegítő régóta végzi ezt a tevékenységet, kezdetben hosszú ideig önkéntes munkaként. Nem elhanyagolható probléma számára a pályázatok sajátos fejlődése, amiben egy, már megvalósított pályázati program ponthoz kapcsolódóan jelennek meg olyan elvárások, vagy módosulások, amelyek eredetileg vagy nem voltak meg és nem egészen kompatibilisek a már megvalósított állapotokkal vagy pedig olyan új megközelítések, amelyek alapvető módosításokat kívánnának meg - esetenként visszalépést egy, már jól működő intézmény vagy program vonatkozásában.

Az előzőre példa az alacsony küszöbű ifjúsági iroda, amelyet egy előző pályázati ciklusban Szentes Város Önkormányzata, a SZIDÖK és az Alternatív Játszóházi Fórum az ifjúsági referens vezetésével egyértelműen a kiírás szerint valósított meg.
Most azonban olyan professzionalizációs követelmények jelentek meg ezzel kapcsolatban, amik a megvalósított megoldástól meglehetősen idegenek.

A másodikra példa az, hogy még sok éven keresztül elsősorban a települési és a kistérségi választott ifjúsági önkormányzatok voltak az ideál tipikus ifjúsági participációs intézmények, addig a közelmúltban a települési ifjúsági tanácsok váltak azzá. Ez azért is gond, mert egy jól működő települési ifjúsági önkormányzathoz képest a települési ifjúsági tanács visszalépés.
Ez az ifjúságsegítő kívánatos szerepét és funkcióit is erőteljesen érintő probléma. Egy jól működő ifjúsági önkormányzat esetében ugyanis annak a feladata az, amit a jelenlegi pályázati beszámoló is egyértelműen az ifjúságsegítőn kér számon. Az ifjúságsegítő feladata pedig ebben az esetben az, hogy az ifjúsági önkormányzat ezen tevékenységeit segítse, támogassa, koordinálja, hogy ne csak mintegy egyszemélyben legyen az ifjúsági önkormányzat apparátusa, hanem biztosítsa azt, hogy a felnőtt apparátus apparátusa legyen az ifjúsági önkormányzatnak is.
Ha települési ifjúsági tanács az ifjúság participációs szervezete, akkor valóban az a dolga az ifjúságsegítőnek, hogy ő maga koordináljon az önkormányzatnál és a hivatalban, szervezzen, képviseljen, gondoskodjon a nyilvánosságról, az értékelésről, a pályázati program népszerűsítéséről, stb.

Alapvető észrevételünk, egyben tanácsunk az, hogy erős civil szervezetek és kellő tudatossággal tevékenykedő felnőtt segítők köre nélkül egy ilyen pályázati program érdemben nem megvalósítható.
Ugyancsak megkerülhetetlen tapasztalatunk az, hogy városi léptékben az iskolák és az iskolai diákönkormányzatok szerepvállalása nélkül igen nehézkes hasonló programok megvalósítása.

A fentiek miatt - és erre már jó néhányszor tettünk javaslatot - érdemes a valóban nagy tapasztalatokkal rendelkező ifjúságsegítőket bevonni az új pályázatok kidolgozásába, amelyek természetesen nem nélkülözhetik a fejlesztés igényét, de a meglevő eredményekre kell, hogy alapozódjanak.

Javaslatok: célszerű lenne olyan finanszírozási rendszert bevezetni

Szentes, 2007. július 20.

Koromné Seri Anikó

Dr.Sztantics Csaba jegyző megköszöni a SZIDÖK-ben végzett munkát
Dr.Sztantics Csaba jegyző megköszöni a SZIDÖK-ben végzett munkát
Képzések a Városi Diák Pincében
Képzések a Városi Diák Pincében
I. Origami Délután a Városi Diák Pincében
I. Origami Délután a Városi Diák Pincében
Az elkészült munkák
Az elkészült munkák
Hennafestés
Hennafestés
 2007. április 20. SZIDÖK Küldöttgyűlés ; Megválasztott ifjúsági polgármester: Ludvig Zoltán; Megválasztott ifjúsági alpolgármester: Balázs Dorina
2007. április 20. SZIDÖK Küldöttgyűlés ; Megválasztott ifjúsági polgármester: Ludvig Zoltán; Megválasztott ifjúsági alpolgármester: Balázs Dorina
III. Bűnmegelőző Nap - Készül a Városi Graffiti Fal
III. Bűnmegelőző Nap - Készül a Városi Graffiti Fal
 Elkészült a Városi Graffiti Fal
Elkészült a Városi Graffiti Fal