Elkészítettük az NCSSZI Fiatalok Lendületben Program Iroda által meghirdetett a „Légy hatással!” című hosszú távú fejlesztői folyamathoz kapcsolódó „Az eltűnt idő nyomában...” című mini-projektet.
Tervezzük, hogy a kutatásokat a későbbiekben még jobban kiterjesszük.
Kedvcsinálónak....
A projekt témája és tartalma:
Projektünk a szentesi fiataloknál tapasztalható túlzott iskolai (valamint nem iskolai, de az iskola okán fellépő egyéb elfoglaltságok, mint pl. különórák) leterheltségét vizsgálta. Ez a probléma nem csak az ifjúság számára okoz gondot, hanem a pedagógusok számára is, akiknek újabbnál újabb eszközöket kell alkalmazniuk, hogy az órán fenn tudják tartani a figyelmet.
A felmérést egy időmérleg vizsgálat keretében valósítottuk meg. Így letisztult képet kaptunk a fiatalok napi időbeosztásáról, szabadidő felhasználásukról. A kapott eredményeket pedig be tudjuk építeni a 2014. évben esedékes Szentes városi Ifjúsági Koncepcióba és Ifjúsági Cselekvési Tervébe is.
A kérdőív tartalmazta az EU soros elnökségének (Görögország) aktuális pioritásaira vonatkozó kérdéseket is.
- a kötetlen olvasásra fordított idő 3,6 óra
- a buszozásra fordított idő hetente átlag 1,7 óra
- az alvásra fordított idő átlagosan hetente 67, 8 óra.
Következtetések:
Megállapítható, hogy a fiatalok idejük jelentős részét az iskolában, és az arra való készüléssel töltik. A szentesi fiatalokra is helytálló a 10 kérdés az ifjúságról Magyar Ifjúság 2012 kutatás azon eredményei, hogy a szabadidőt eluralták az infokommunikációs eszközök, háttérbe szorítva a televíziót, a kirándulást, a családdal, barátokkal töltött időt. Ezzel összefüggésben nőtt az elmúlt évekhez képes a passzív pihenésre fordított idő, és az alvás hossza is, csökkent az aktív pihenés.
Az iskolai idő növekedésével, a környezetből fakadó szellemi-lelki terhelés megnőtt, miközben lecsökkent a megkérdezettek állóképessége, valamint a valóban aktív szabadidejük. Az aktív szabadidejüket pedig nem társas kapcsolatokra, és különösen nem közösségi tevékenységekre fordítják. Ez jelentősen megnehezíti a Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzat munkáját is, hiszen szembesülünk a szentesi Városi Diák Pincébe lelátogatók csökkenő létszámával, valamint a megjelentek hullámzó energiaszintjével is.
Ez a vizsgálat a szentesi fiatalokról adott helyzetfelmérést, ami jó kiindulási alap a további feladataink meghatározásához.
A megkérdezetteket az elégedettség inkább jellemzi, mint az elégedetlenség. Leginkább elégedettek a megszerezhető tudással, a továbbtanulásra való felkészítéssel, majd a jövőbeli kilátásaikkal. Legkevésbé pedig az iskola munkaerőpiacra való felkészítésével és az iskola egyéni igények figyelembe vételével.
A munkahely találásának nagyobb az esélye, ha a munkakereső fiatal rendelkezik bizonyos kompetenciákkal. Ilyenek pl. a szakmai tapasztalat, önállóság, kommunikációs készség, konfliktuskezelés, csoportmunkára való alkalmasság, céltudatosság. Kérdőívünkben azt mértük, milyen mértékben rendelkeznek ezekkel a készségekkel a fiatalok. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a mai fiatalok céltudatosak, többségük legalább egy idegen nyelven beszél, kétharmaduknak jó a kommunikációs készsége, több mint 50%uk tanul valamit saját maga elhatározásából, majd kétharmaduk érzi úgy, hogy ért valamihez, több, mint 50%-uk jól tud csapatban dolgozni és 62%-uk inkább megvitatja a konfliktusokat, mint hogy odébbálljon vagy behúzzon egyet. Ezek az eredmények jónak nevezhetőek-e? Mindenképpen jó kezdés ahhoz, hogy megfeleljenek a munkaerőpiac igényeinek. A kérdés csupán az, hogy tudják-e ezen képességeiket tovább kamatoztatni, és ki tudják-e használni a bennük rejlő lehetőségeket.