Önkéntes menedzsment bevezető képzés az önkéntes központ alapítvány képzési programja keretében
Kategória: Hírek
Megjelent: 2006. február 27. hétfő
2006. JANUÁR 8.
Szentes, VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség
Az egynapos, önkéntes menedzsmentről szóló képzésre való felkérés a VE-GA Szövetségtől érkezett az Önkéntes Központ Alapítványhoz (ÖKA). A felkérés az önkéntes menedzsment értelmezésére, az ehhez kapcsolódó fogalmak tisztázására szólt, elsősorban bemutató, ismeretterjesztő céllal. A képzés ötlete tulajdonképpen Diától indult, aki önkéntes ifjúságsegítőként tevékenykedik évek óta a szervezetben. Ismeri a szervezetet és annak igényeit a témával kapcsolatban, így a szervezet vezetőségével történt egyeztetés után született meg a képzés koncepciója.
Az önkéntes menedzsment vonatkozásában maga a szervezet érdekes, de általánosan is tapasztalható helyzetben van. A szervezet létrejötte, és a dominánsan az ifjúsági segítőkre épülő tevékenységhez mindig hozzátartoztak az önkéntes menedzsment témakörben tárgyalt fogalmak, de egy más rendszer szerint felépítve, az ÖKA által képviselt önkéntes menedzsment által használt önkéntes menedzsment eszközök konkrét megfogalmazásait nem ismerve. A VE-Gá-ban a segítő megnevezés a használatos, az önkéntes kevésbé ismeretes, miközben mint tudjuk, a szervezet szinte teljes mértékben önkéntesekből áll.
A képzéssel a legfontosabb célkitűzésünk az volt, hogy a 14 résztvevőnek egy olyan képet vázoljunk fel az önkéntes menedzsmentről, ami inkább az általános értelmezésen alapul, ugyanakkor mind egyéni, mind szervezeti szinten el tudja magát/magukat helyezni az általunk adott kontextusban. Az időkereteket és a szervezet témában való ismeretségét figyelembe véve a képzésen megpróbáltunk inkább egy ízelítőt adni, semmint a szervezetet a témához kapcsolódó pontokon értékelni. Továbbá célunk volt, hogy a csoport eljusson arra a pontra, amikor kimondásra kerül, hogy ők mindannyian önkéntesek és valamilyen szinten képesek legyenek magukat ennek fényében is értelmezni a szervezetben. Az elkövetkezőkben a képzés különböző részeiről számolnánk be röviden.
A bemutatkozást, ismerkedést, ráhangolódást követően az önkéntesség fogalmának értelmezéséhez a résztvevők három csoportra osztódtak, és azt a feladatot kapták, hogy különböző megközelítés alapján, rajzos formában jelenítsék meg, hogy számukra mit jelent az önkéntes, jellemezzék személyisége és tevékenységei alapján. Az első csoport azzal foglalkozott, hogy általánosságban ki az önkéntes és mit csinál, a második azzal, hogy a VE-Gá-ban ki és milyen az önkéntes, a harmadik pedig azt próbálta meg kihámozni az önkéntes törvény ide vonatkozó kiemelt részeiből, hogy ki az önkéntes jogi értelmezésben.
A rajz mellé megkértük, hogy az általuk megfogalmazott jellemzőket, illetve más fontos részeket írják le. A csoportok rövid prezentációja után a résztvevőknek meg kellett keresni, hogy ők milyen felírt\elhangzott jellemzőkkel tudnak a leginkább azonosulni. A nevüket bármelyik rajzon 3 helyen tudták feltüntetni. A három rajz itt látható (önkéntes általában, jogi értelmezés, VE-Gá-n belüli):
A csoportok ezt a feladatot nagyon kreatívan oldották meg, remek rajzok készültek, a prezentációk segítettek egyes pontok tisztázásában. A nevek kapcsolásával az volt a célunk, hogy az egyén el tudja helyezni magát valamelyik fogalomkör egyikében, és eljusson arra a felismerésre, hogy ő is önkéntes, még ha korábban szervezeti kontextusban nem is érzi, illetve érezte így. Egyértelműen látható volt, hogy ez a cél megvalósult, és nem volt olyan, aki nem tudta volna magát elhelyezni valahova (ez az opció - hogy sehova nem teszi a nevét - választhatóan fel lett ajánlva).
Ezután a szervezeti struktúra felvázolásának segítségével az önkéntesek helyét néztük meg a szervezetben. Ennek során az Erika által rajzolt, de közösen kialakított ábrán a VE-GA szervezeti struktúráját építettük fel csoportmunkával. Értelmeztük az egyes egységek feladatkörét, illetve tisztázásra került, hogy a részvevők közül ki, melyik körben végez valamilyen tevékenységet. A gyakorlat célja az volt, hogy a különböző tapasztalattal, és bevonódási szinten levő részvevőket a szervezet felépítéséről és működéséről egy ismereti szintre hozzuk, és az esetleges homályos részek, értelmezések a helyükre kerüljenek.
A Tavernában elköltött rendkívül kellemes közös ebéd után az önkéntes menedzsmentről esett szó, ahogy mi, ÖKA képzők értelmezzük. Ennek során a Képzők Köre által kidolgozott folyamatábrát osztottuk meg, egyrészt más szervezetek működéséből hozott példákkal, másrészt egyes részeknél megnézve azt, hogy ez a VE-Gá-nál hogy működik.
A résztvevők ezen az ábrán ugyancsak feltüntették, hogy ők személy szerint hol jelennek meg a folyamatábrán, milyen kapcsolódó feladatokban vesznek részt.
Záró gyakorlatként a résztvevők háromfős kiscsoportokban arról beszélgettek röviden, hogy az önkéntességnek milyen hatása, jelentősége van az egyénre /a szervezetre /a tágabb társadalmi környezetre. Egy-két csoport megosztotta véleményét mindegyik körből plenárisan is, hihetlenül ügyesen és okosan megközelítetve a kérdést. A képzés ezen lezárásával az volt a célunk, hogy a résztvevőket az önkéntesség különböző megközelítésének megismerésével eljuttassuk egy olyan szintre, ahol választ kapnak arra a kérdésre, hogy miért is jó az önkéntesség akár az individuum, akár a szervezet vagy tágabb közösség szintjén. Ezáltal saját önkéntes tevékenységük különböző szintű értelmezésének adunk lehetőséget, ami túlmutat a konkrét feladat elvégzésén, és az arra kapott visszajelzésen, illetve önértékelésen.
Megosztott gondolatok:
Egyén: kapcsolati tőke, ismeretek kialakítása, közösséghez tartozás, a jelen öröme
Szervezet: olcsó munka, lelkiismeretes tagok,"friss vér", a szervezet léte múlik az önkénteseken
Tágabb környezet: lokálpatriotizmus, a település renoméjának emelése, a közösségnek haszna származik ebből, erőforrás, az önkéntesség mentálhigiéniás szerepe, a helyi tudat erősítése
A nap lezárásaként Dia pár mondatban összefoglalta az ÖKA tevékenységét, elérhetőségét, és mutatott egy pár hasznosan használható kiadványt. Írásbeli és szóbeli értékelést követően a résztvevők a képzőkkel egyetemben E.T. ujjmegérintős technikával búcsúztak el egymástól.:)
Ez a beszámoló egyébként az ÖKA számára készített dokumentációnk rövidített változata. Itt kell megemlítenünk azt is, hogy a képzésen az ÖKA részéről megfigyelőként részt vett Baranyi Éva mesterképző és Kónya Gizella képzőtársunk is. Az ő szerepük a visszajelzés adása volt számunkra, munkánk fejlesztését nagyban segítve ezáltal. Az ÖKá-ról, illetve az önkéntességről itt találtok további információkat: www.onkentes.hu
Kármán Erika, Hajdu-Kis Diána
ÉRTÉKELÉS, VISSZAJELZÉSEK A KÉPZÉS RÉSZTVEVőITőL:
Azt tanultam ma, hogy:
- A VE-Gá-nak milyen a szerkezeti felépítése
- A VE-GA vezetői (felső) rétegének tevékenységei letisztázódtak; az önkéntes tulajdonképpeni feladatai, pozitív tulajdonságai
- Az önkéntes képzés pontosan hogy zajlik, és hogy milyen tulajdonságok elengedhetetlenek hozzá.
- Értékesebb a munkám, mint eddig hittem. Sokoldalúbbak vagyunk együtt, mint egyedül. A VE-GA segítői/önkéntes köre még mindig verhetetlen
- Mennyi mindent kell tudni egy segítőnek ahhoz, hogy jó segítő lehessen; és azt, hogy a civil szervezeteknek milyen sok munkájuk van.
- Jobban megértettem saját szervezetemet, már amiben benn vagyok.
- Még mindig vannak/voltak olyan dolgok a szervezettel kapcsolatban, amelyekkel nem vagyok/voltam tisztában; az összetartás csodákra képes; egy ilyen képzés nem csak információkkal szolgál, hanem gyarapítja a baráti kapcsolatokat is, és megváltoztatja az önértékelésemet.
- Segítő vagyok, ráadásul jó!
- Mi az önkéntes törvényi megfogalmazása; mit csinálnak a trénerek; milyen értelmezései vannak az önkéntesség fogalmának.
- Megtudtam, hogy önkéntes vagyok, miért is vagyok önkéntes; megismertem az önkéntes törvényt.
- Hogyan épül fel a segítőszervezet, milyen a segítők háttere.
- Fontos volt látnom, hogy az önkéntességgel kapcsolatban mit gondolnak mások.
- Számomra azért volt hasznos ez a képzés, mert fogalmakat tisztázott, ki az önkéntes, mi az önkéntes tevékenység, miben különbözik a segítőitől. A saját szervezetemmel kapcsolatban is sikerült bizonyos dolgokat tisztázni: a felépítés jogi és ... mivolta, szerepek. Érdekes volt az önkéntes bekerülésének és távozásának okai, problémái (rendezett távozás ahhoz, ha esetleges visszatérés rendezett legyen...)
- Az önkéntességhez való tudatos viszonyból számos előnyöm, előnyünk származhat.
Amire a témával kapcsolatban a legközelebb kíváncsi lennék:
- Az, hogy pontosan milyen lehetőségem van a külföldi önkéntes munkák körében.
- Az önkéntes további elhelyezkedési/fejlődési lehetőségei.
- Az egyének szerepe és feladata.
- Önkéntesség más országokban, illetve más szervezeteknél.
- Szerintem minden benne volt a képzésben, legalábbis én nem hiányoltam semmit.
- Az európai önkéntes lehetőségek.
- Ez pár mondatban nem kifejthető, ehhez legalább még egy nap kellene (érdeklődő jellem vagyok).
- A szervezetbe belépő emberke személyiségének általános változásai.
- Külföldi rendszerek, példák; más hazai szervezetek hogy csinálják, hogy foglalkoztatnak önkéntesek; mi a konkrét jogi következménye az önkéntes foglalkoztatásának.
- Hogyan működik máshol, külföldön; külföldi önkéntes kapcsolat.
- A segítőképzések tartalmi felépítése; az EU-ban lévő képzésekkel összehasonlítva.
- Mentorálás.
- Technikailag tetszett a madzagos csoportalakítási gyakorlat, a közös rajzolgatás, amikor az önkéntesség meghatározó volt (általában, VE-GA-ban, törvényben), és bírtam a macis beszédhibás játékot is.
- Ha kifejezetten a későbbi munkavállalásom szempontjából akarok önkénteskedni, milyen szervezeteket kereshetek meg a témában, általában hogyan fogadják azt, aki csak úgy beállít valahová és azt mondja, hogy önkénteskedni akar.... Pl. egy levéltárban - merthogy történész lennék; Ha tagja vagyok más olyan szervezetnek is, ahol az önkéntesen végzett munka meghatározó, és az aktuális gondjaink egy részét megoldhatónak látnám azonnal, hogy bizonyos tagok önkéntes munkás státuszba kerüljenek, hogyan kellene hozzákezdenem...
Visszajelzésem a képzőknek munkájukról:
- Lendületes, fiatalos vezetés jellemezte őket.; Hiányoltam az önkéntes menedzsment kifejezés magyarázatát.; Nyitottak voltak a hallgatók felé; bevonták közönségüket a képzésbe, mindenkit megszólítottak.
- Nekem tetszett a közvetlenségük, hangnemük, "tanítási" technikájuk /játék, ismertető ábrák, rajzok/.
- Sok érdekes dolgot hallottam.
- Köszi lányok, csak így tovább, okosítsátok a többi önkéntest is!
- Az eleje nagyon jól indult, de az ebéd utáni rész egy kicsit unalmas volt.
- Érdekes, és becsülendő, hogy vannak akik ilyen szinten törődnek ezekkel a szervezetekkel, és ilyen szintű előadásokkal segítik azok munkáját.
- Pozitív: félévente kellene erősíteni a belső erőt az önkéntesekben.
- Fáradtak voltatok?; a felépítés és a módszerek rendben voltak.
- Jól összefogott, érthető volt. Segítségükkel meg lehetett érteni a VE-GA rendszerét. A rajzolás jó ötlet volt - vizuális típus vagyok, így sok mindent megértettem.
- Nagyon jó, tartalmas együttlét volt, jól felkészült képzőkkel.
- Nagyon nehéz lehetett egy ennyire speciális körnek átadni ezt a tudást, de úgy érzem, nektek sikerült. Sok újat tanulhattam tőletek, köszönöm.
- Tetszettetek, hitelesek voltatok. Jó lenne máskor egy kicsit hosszabb időtartamra, több szintecskével, sőt inkább játékkal. De tudom, hogy ez nem rajtatok, hanem az időkereten múlott. Jöttök máskor is?
- A képzők munkájával meg voltam elégedve, érdekes, elgondolkodtató kérdések hangzottak el.
Egyéb, bármi más:
- Örülök, hogy itt lehettem, jól éreztem magam.
- Köszi mindent! Légy szerelmes!
- Legközelebb az időkeretek lehetnének kevésbé kötöttek.
- Játszunk többet, és mindenre kíváncsi vagyok, amit tudtok!