Törődjünk másokkal magáért a törődésért!
A VE-GA, mint Korom Pali szuverén világa, alapvetően a személyekre szóló TÖRŐDÉS konkrét világa. Amikor én behívok valakit ebbe, akkor én TÖRŐDÉS-re hívom - TÖRŐDÉS-t kap és TÖRŐDHET másokkal (tanulhatja ezt). Köztudott az, hogy a konkrét tevékenységek számomra annyira fontosak, amennyiben ezt segítik/közvetítik - egyébként puffertevékenységek.
Miért csináljuk mi - Koromék - ezt? Mármint a VE-GÁ-t?
Az okrendszer nagyon bonyolult és bár a gyökerei hasonlóak és minduntalan össze is fonódnak (bogozódnak), azért mások kettőnk esetében.
Bővebben: Miért csináljuk mi - Koromék - ezt? Mármint a VE-GÁ-t?
"Jászladány"
Van néhány közhely, amelyet értelmesebb szülők szinte automatikusan vesznek figyelembe akkor, amikor beíratják gyerekeiket az iskolába illetve akkor, amikor döntenek egy esetleges iskolaváltásról.
A fentiek alátámasztására hadd mondjam el egy gyerekkori és egy kamaszkori "iskolás" élményemet.
Lányi András és "a magyari urak"
Rozgonyi Lajos interjút készített Lányi Andrással, mint a Népszabadság újságírója (2002.09.07.).
Tisztelője vagyok Lányi Andrásnak és csodálója is nemes idealizmusának. Gyakran történik meg velem az, hogy a véleménye felvillanyoz, gondolkodásra ösztökél.
Most ennek az interjúnak a keretgondolata fogott meg:
"WTC"
Az első szovjet szputnyik és a kubai válság óta nem érte (akkora) sokk az USA népét, mint 2001.09.11- én. Az amerikai sosemvolt splendid isolation-ban élő szuburb polgárság arra kényszerült, hogy kinyissa szemét egy kicsit a világra, mert fenyegetve kellett, hogy érezze magát. És aligha tudni, hogy mi a veszélyesebb: az, hogy ez a fenyegetés létező - szerte a világon - hiszen man-ter-izmus van - vagy az, hogy ez a polgárság fenyegetve érzi magát - hiszen az ő állama a manter-imperializmus világhegemónja, amely hajlamos állami erőszakkal válaszolni.
Megnyilvánulásaink
2004. március 2.-án írom ezeket a sorokat. Ma kell leadnom az írást. A fejemben milliónyi gondolat, különösen, mivel a párommal erről a témáról már beszélgettünk néhányszor. Nem tudom még, hogy mit fogok leírni, de azt tudom, hogy az elenyésző lesz a bennem tomboló gondolatrohamhoz képest.
Romlik vagy változik a nyelv?
A nyelv nem romlik önmagában, változása a beszélő/író világlátásának tükre. A kidolgozatlanabb kód nem feltétlenül jelenti azt, hogy használója kevesebbet érzékel az őt érő ingerekből, (mint egy választékosabb kifejezésmódú ember), csupán annyit, hogy kevésbé árnyaltan/pontosan tud nevet adni külső és belső világa jelenségeinek. A kód kidolgozottsága kultúrafüggő, elsősorban a családi minták határozzák meg. Egy egyszerűbb kódot önmagában még nem tekintenék problematikusnak, amíg az megfelel az adott ember élethelyzetének, és lehetővé teszi számára az érdemi kommunikációt környezetével.
Simek Kitti "tüköre"
Úgy tűnik, hogy végig kell mennünk nekünk emberfajnak azon az úton, amilyen az egyéni és társadalmi tudatunk miszlikbe hasadozik és minden egyes eleme az összes többivel és magával is meghasonlik.
Mi az, ami Simek Kittit méri a fejekben mindaz alapján, amit tőle hallani, rajta látni, róla tudni tudattak a hallás, a látás és a tudás birtokosai - mint fogyasztói kiszolgálók, árutermelők.
Bűnmegelőzés - Biztonságos életre nevelés a gyermeknevelés (segítő) civilszervezeti aspektusából
I. Elöljáróban
Közhely az, hogy veszélyes világban élünk és veszélyekkel teli társadalomban nőnek fel a gyerekeink. Az egyének igyekeznek a szűkebb-tágabb környezetüket megismerni, kiismerni és egyfajta REND-et tenni, megőrizni, fejleszteni benne. Nevelőtevékenységük egy lényegi eleme ennek a rendnek és rendszemléletnek az örökítése, vagyis, hogy a gyerekeink boldogulni tudjanak ebben a veszélyes világban. Az emberek társadalmi közösségeket és szabályrendszereket alkotnak, hogy sikeresen működjenek együtt és hogy biztosítsák a maguk biztonságát. Mindenkor vannak azonban olyan társadalmi és egyéni gondok, amelyek alapján és okán emberek és embercsoportok átlépik a szabályok szabta határokat és vannak, akik sérelmeket szenvednek el, áldozattá válnak.
Felkérésen arról szól, hogy beszéljek a magam és civil szervezetem - az országos VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség - tapasztalatairól, tevékenységeiről és javaslatairól.
II. Személyes kompetenciám határai, jellemzői
Ennek fontos családi, foglalkozási és civilszervezeti elemei vannak. A gyerekeim már felnőttek, így családi vonatkozásban inkább annak van jelentősége, ahogy gyerekkorukban oldottuk meg a "bűnmegelőzést" és a biztonságos életre nevelést.
Nálunk három jelentősebb "intézmény" működött, amelyeknek ilyen természetű funkciói is voltak:
- A családi KRESZ
- A "dzsungel" KRESZ
- A lakás-les
A "családi KRESZ" a családi együttélés szabályait tisztázta - alapvetően azt, megannyi konkrét dolog fényében, hogy mit tartunk mi a család helyesnek vagy helytelennek. Formájában ez tudatosan ilyen célú beszélgetések sorozatát jelentette, amelyek általában hétvégi vacsorák után "gyertyás beszélgetésekké" alakultak. Ezt maguk a gyerekeink is kezdeményezhették - kiskamasz koruktól kezdeményezték is mind gyakrabban, egészen a felnőtt korukig.
A "dzsungel" a szövevényes, bonyolult társadalom, amelybe csak a gyermekekre vonatkozó sajátos "közlekedési szabályok" (KRESZ) gyakorlott ismeretében léphet a gyerek - életkori szakaszonként más és más szabályokkal. A "Tartsd be a szabályokat!" "Ismerd fel és kerüld el a veszélyeket!" "Ha bajba kerülsz ne pánikolj, hanem gondolkozz és kérj segítséget!" "Ordíts, ha nincs más!" "Előbb számolj és aztán se üss!" ilyen jellegzetes "dzsungel" szabályok. A családi beszélgetéseknek e téren arra is jó felkészíteniük - amennyire lehet - hogy érheti az embert sérelem, bántás, válhat sajnos áldozattá a legnagyobb figyelem mellett is. Mi a tehető és a teendő akkor? Sajátos családi téma kell, hogy legyen ezen a téren mindaz, amit a TV-ben, a moziban és a videojátékokon lát a gyerek. A magam részéről még csak nem is maga az állandóan látható erőszak okozta a legnagyobb gondot, hanem a - gyakran erőszakos - önbíráskodás vagyis, hogy "Ne számíts a közösség erejére és hágd át a közösség szabályait!".
A "lakás-les" a lakásunk veszélyforrásait volt hivatva felfedezni - általában a nagytakarítások idején - hogy a gondatlanság illetve a gondatlanságunk ne veszélyeztessen minket, illetve egymást. Itt is elvált a megelőzés, mint alapvető feladat illetve annak a tisztázása, hogy mi a teendő tűz, égés, áramütés, stb. esetén. (Be kell ismernem, hogy ebből gyakran nagy viháncolások kerekedtek.) A foglalkozásomból - mérnök és köztisztviselő vagyok - a kompetenciáimnak hivatalosabb tartalmai adódnak. Vezető főtanácsosként járatos vagyok mind szabálysértési, mind polgári jogi, mind pedig bűntető jogi ügyekben. Ezen a területen is a megelőzés, illetve a problémák kezelése "a mániám" - időnként a jogszerűség határain intézve az ügyeket. Amíg lehet, a jogi "ítéletek" elkerülésének pártján vagyok. Amiben és amikor nem lehetséges ez, akkor viszont a határozott szigor híve vagyok. Kompetenciáim sajátos harmadik körét az adja, hogy egy negyedszázados országos diákszervezet vezetője vagyok, amely igen jelentős tapasztalattömeget halmozott föl az írt és íratlan szabályok megszegéséről illetve emberjogi, gyermek- és diákjogi ügyekben.
III. Részletesebben a VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetségről
A vegások legidősebb nemzedékének már maguknak is kamaszodó gyerekei vannak - küzdve mindazon problémákkal, mint mások. Persze van ezeregynéhányszáz gyerek, illetve kamasz is. Az egész szervezet 64 bázisközösségből felépülő közösségláncot alkot, nagyon színes tevékenység-rendszerrel. A közös elem az ún. vegalógia egy etikai meghatározottságú, alaposan kimunkált segítő-pedagógiai szisztéma. A VE-GA tevékenységei - mint minden élő tevékenységei - sokarcúak és csak igen ritkán kifejezetten bűnmegelőzőek és biztonságos életre nevelőek. E kettő szempontjából is azonban a kortársközösségek alakulásának segítését illetve a közös szabályok kialakításában való tevékeny részvétel segítését tekintjük stratégiai tevékenységnek.
Meggyőződésünk, hogy igazán törvény- és szabálytisztelők, ismerők és használók, csak azok lehetnek, akik maguk is érdemi résztvevői szűkebb társadalmi köreik szabályai megalkotásának - és jó, ha ezt minél hamarabb gyakorolják, az életkoruknak megfelelő szinten és módokon.
Mintegy '92-ig a VE-GA ezen a területen - tehát a bűnmegelőzés és a biztonságra nevelés területein - sem számíthatott semmiféle külső "kapaszkodókra". Jelentős változást a rendőrségi DADA program hozott, ami ugyan időközben "kifáradt", de számunkra egyfajta állami jelzésrendszer volt. A pedagógia terén a hasonló tárgykörű "Soros" tanári kézikönyvek és a nyolc osztályos mentálhigiéniai tantervjavaslat adtak még komolyabb jelzésrendszert - bár konkrét hatásuk a számunkra nem volt mérhető az iskola világában. Elmondható, hogy a VE-GA '86-tól a mai napig alapvetően maga építette ki az iskolán kívüli (nem formális) pedagógiai tevékenységének ezt az aspektusát is.
IV. A VE-GA bűnmegelőzési és biztonságos életre nevelési vezérgondolatai
(Megjegyzendő, hogy ebben a változatukban több, mint frissek - tegnapiak - mert tévedés azt hinni, hogy én azt mondom, amit én akarok. Megtudva, hogy hova készülök, győzött rajtam a közvetlen demokrácia. Így aztán legfeljebb úgy mondom, ahogy akarom.)
A VE-GA idősebb generációinak egyes szám első személyben megfogalmazott etikai elveivel ellentétben a fiatalok még (másokat) felszólító módon fogalmazták át a régi elveket:
- Tiszteld a szabályokat/a szabályainkat! Értsd meg és érvényesítsd őket! Alkossátok meg őket, ahol hiányoznak!
- Kezeld a gondokat és ne pótszerekkel élj!
- Közös győzelmeket és ne erőszakot!
- Alternatív közösségeket és ne társas magányt!
- Szövetkezést a csillagos égig és ne majomszigeteket! Működj együtt mindenkivel, akivel lehet!
- Gondolj végig mindent és úgy légy spontán és kreatív! Így nem lehet Téged kitenni sehonnan.
- Tiszteld a tényeket és az álmokat!
- Törődj másokkal, a rád-bízottakkal és végső soron az egész Világgal!
- Add meg mindenkinek, ami neki (ki-) jár és így teremts összhangot!
V. Jellegzetes vegás bűnmegelőzési és biztonságos életre nevelési tevékenységek
Említettem már a "vegalógiát", mint sajátos segítői-pedagógiai rendszert. Ennek az átfogó jellemzésére sem vállalkozhatom most, de egy meghatározó jellemzője a család-szerűség. Régen gyakran hallottuk, hogy a VE-GA valamiképpen egy kiterjesztett Korom-család. Közben persze minden csoportnak megvannak már azok a családjai, amik azok család-szerű jellegének letéteményesei. A "családi KRESZ" azonban alkotója a "vegalógiának" és ugyanúgy része a VE-GA kultúrájának, mint a lakás-szerű közösségi terei, a maguk "les"-eivel. A mindennapi életben pedig - a VE-GA méretei és összetett élete miatt - sokféleképpen megjelenik a "dzsungel", aminek kezelésére nevelni kell. Mindezt "megfogni" persze lényegesen nehezebb, mint jellegzetes konkrét tevékenységeket, akciókat. Ezek közül most a következőket emelem ki:
- A gyermek- és diákjogi ügyekkel való foglalkozás a VE-GA csoportok életének állandó eleme. Ennek jellemzője pl.: hogy a 2003. évi Országos Diákparlamenten négy szekciót vezettek és segítettek vegások - mintegy 260 fő részvétel.
- Különösen fontosnak tarjuk a "saját alkotmányok" kihordását a legkisebb konkrét célú csoportok esetében is, amire nagyon ügyelnek a segítők.
- Kiterjedten használjuk a probléma- és konfliktuskezelő rendszereket. Ilyenek például a vezetett vagy programozott beszélgetések, a különböző segítői beszélgetés típusok (mediáció, moderáció, facilitálás, stb.), a különböző vita illetve vitaverseny típusok és az ún. problémafeltáró és kezelő hét (PFKH).
- Sajátos rendje él a VE-GA tágabb és helyi társadalmi tereiben egyféle figyelőrendszernek és az ún. önkutató programoknak.
A figyelőrendszerek bizonyos "indikátor helyekre" épülnek, ahol mintegy sűrítve jelennek meg a kortársügyek, jellemzők. "Iskola alatti" csoportok, diszkó csoportok, kocsmai baráti körök, sportolói csoportok, drukker csoportok, rock v. punk bandák, stb. A sajátos megfigyelői önkutatói kultúra kialakulását nagyban segítették a Soros-féle IF YOU pályázatok.
- A VE-GA kultúrájának része a mentálhigiéniai, krízis, erőszak, drog és bűnelkövetési prevenció - a fentiek alapján és a fentiekkel. 1998-ban rendeztük meg a Korosztályi (Diák) Közéleti tanácskozást. 1999-ben Korosztályi Mentálhigiéniés és Drogellenes Konferenciát, 2000-ben Korosztályi Életmód Konferenciát, 2001-ben Drogproblémák, ifjúsági problémák, etikai problémák címmel tudományos és szakmai tanácskozást, 2002 évben pedig Tizenéves Kortárssegítő Tanácskozást. Ez a nevelési folyamatban párban jár az áldozattá válás prevenciójával.
- Sajátos és igen nehéz tevékenységkört jelent közös életünkben az áldozattá váltakkal való törődés. A VE-GA erkölcsi alapállása - sajátos szigora - meglehetősen közismert azokban a földrajzi és társadalmi terekben, ahol ismert. Ez egyrészt magával hoz egy jellegzetes társadalmi szelekciót, amelynek eredményeként bűnben élő családok gyerekei ritkán kerülnek a vegás csoportokba. Ahonnan mégis bekerülnek - és azért mindig bekerülnek - ott jellegzetesen tönkrement családokról, elkeseredettségük miatt tévútra került szülőkről (rokonokról) van szó, akik respektálják/félik a VE-GÁ-t - és erre minden okuk meg is van.
A tevékenységünknek ezen a területein azonban nincsenek sztereotípiák. Minden eset más és más és szigorúan egyedileg kezelendő. A kezelés módja nem tartozik az érintettre és a gyerekközösségekre - a felelős felnőtteknek kell megoldást találniuk. A VE-GA rendelkezik azzal a szakember háttérrel, hogy ezt kikényszerítse, de sajnos többnyire kényszerítenie kell a felelős felnőtteket, akik között nincs meg e téren az együttműködés - az érintett ügy-intézők nem ritkán 6-10 fős körének ugyanennyi külön dossziéja van. Ebben a folyamatban rendkívül nehéz betartani azt az alapszabályt is, hogy gyereket a szülei, tanárai, a köztisztviselők ellen hangolni tilos.
Elég feladat közben megtartani őket a kortárs közösségekben, hiszen a gyerekek megérzik a bajt és könnyen kiközösítik a bajban levőt.
- Alapvető fontosságú a különböző kortárssegítő csoportok, szerves közösségek és szervezetek kialakulásának segítése - különösen a nekik megfelelő "közösségi terek" megvalósításával (ilyen pl. a szentesi Diák Pince vagy a Magyartési Tábor Központ).
A területen azonban van egy - az aktuális témánk szempontjából - kulcsfontosságú gondunk. Ez pedig az, hogy ifjúsági szervezetként is, a gyerekszervezetek gyerekeinek is mindenben a felnőtt - a felnőttek által sem betartott - jogszabályok szerint kell működniük, ha nem akarnak véteni ezek ellen.
Csakhogy ez lehetetlen. Nem beszélve arról, hogy ellehetetleníti ezen szabályok gyakorlati elsajátítását, gyakorlását.
A VE-GA ennek feloldására ún. "feketedoboz rendszereket" működtet, amelynek lényege, hogy mégiscsak szabályalkotók, használók és tanulók legyenek. Ennek - egyébként jogszerű - eljárásmódjairól tanúskodnak a VE-GA érdekesen különös alapdokumentumai is.
- Folyamatos a szövetkezési folyamat horizontálisan és vertikálisan. Horizontálisan minden egyes településen/településrészen alapvető jelentőségű jó kapcsolat kiépítése az iskolákkal és a kollégiumokkal. Az elmúlt 2-3 évben igen felgyorsult folyamatok miatt mindinkább csak ezeken keresztül (de, csak ritkán ezekben (!)) érhetők el a gyerekek és fiatalok.
Vertikálisan már lejátszódott és szakmailag most bontakozik ki egy sajátos önszerveződési folyamat. Ennek eredményeként magas színvonalon - bár a szegénység nyomasztó körülményei közt és a szükséges társadalmi presztízst nélkülözve - dolgozik a Bűnmegelőzők Országos Szakmai Szövetsége.
Szerveződési sajátosságát - mint megannyi hasonló esetében - az önszerveződés elitjellege adja, ezért most az a feladata, hogy a szervezeti alapjait kiterjessze és régiókként is összeszervezze. Ez azonban nem mehet határozott állami menedzselés nélkül.
- A fentiek egységes működése átgondolt és kiterjedt képzési tevékenységet követel meg, amelyben az elméket és a gyakorlat többnyire, csak a vezetők fejében különül el.
A képzési rendszer két csúcsa nálunk a VE-GA 14 éves Nyári Egyetem folyamatrendszere illetve "A kortárssegítők kiválasztása és képzése" című 120 órás akkreditált pedagógus továbbképzési anyag.
A VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség pénzügyi korlátai egyszerűen nem teszik lehetővé a fenti tevékenységek jelentős "földrajzi" kiterjesztését. Teljes egészükben ezek Szentes város térségében zajlanak. Jelentősebb metszetei Szolnokon és a Torontáli Kistérségben (Szegedtől délre). Különböző - más és más - alkotói további 8-10 helyén az országnak illetve Erdélyben.
VI. A vegás bűnmegelőzési és biztonságos életre nevelési tevékenységek jellegzetes szerveződési módja
A VE-GA - és partnerszervezetei - sajátos kínálata széles körökben ismert részben a kapcsolatok hálóin, részben a világhálón, részben pedig az egyes tevékenységek dokumentációiból. (Számos nyomtatott anyag is készült főleg az elmúlt hat évben.) Általában olyan iskoláktól érkeznek megkeresések, ahol komolyabb problémák jelentek meg - vagy azok veszélyei. (Az elmúlt időszakban pl. három középiskola vezetőitől érkezett megkeresés. Az egyikben a 17-18 éves diákok alkoholizálása, a másikban a 15-16 éves diákok kábszerfogyasztása, a harmadikban pedig kettő - szinte az egész iskolát - terrorizáló diákcsoport jelent meg gondként.)
Ezt követően jellemzően a következők történnek:
- Tisztázzuk azt, hogy van-e feladatra alapcsapatunk ott (vezető, felnőtt segítők, esetleg kortárssegítők illetve kortárs kapcsolatok).
- A potenciális projektvezető felkeresi az intézmény vezetőjét előzetes egyeztetésre, pontosításra. Amennyiben a továbblépés lehetősége igazolódik, felelős felnőtt partner kijelölését kéri.
- A felelős felnőtt partner- illetve az általa bevontak - közreműködésével elkészülnek a projekt pedagógiai, vezetési és organizációs terv-alternatívái. (A tervezett tevékenységek önállóan is megvalósítható modulokból felépülő modul-komplexek.) Valójában ezeknek azonban két önálló metszete van. Az egyik metszete a kifejezetten az intézményen belüli tevékenységekkel foglalkozik.
- A másik metszete az iskolán kívüli, iskola-közi tevékenységekkel. Mert ilyen alapvetően külső, települési segítői-közéleti "civil"-háttér nélkül nem lehet eredményes intézményen belüli tevékenységet folytatni.
- A belső tervek birtokában vezetői egyeztetésre kerül sor a megvalósítandó konkrét projekt ügyében, ami jó esetben szerződéskötéssel zárul. Minden ilyen projektről részletes illetve összefoglaló dokumentáció készül, amelyek egy része hozzáférhető mások számára is.
VII. Általános gondok és javaslatok
1. E területen is nyomasztóak a fogalom-használati és definíciós gondok. Magának a "bűn" fogalmának az értelmezése is rendezetlen (elég, ha csak az értelmező szótárat megnézzük). Legáltalánosabban véve minden, az adott társadalmi körben elfogadott szabály és norma megszegése bűn - hiszen sérti a társadalmi szereplők biztonságát, általában véve a társadalom rendjét - de nyilvánvalóan igen sokféle bűn létezik, mind a társadalmak egészében, mind pedig mindenféle alrendszereikben.
Pusztán jogi szemszögből még a felnőttek is el-elvesznek a szabálysértés, a polgári jog és a büntetőjog kodifikált útvesztőiben.
Nevelési szempontból pedig a kognitív kor küszöbén egy olyan alig differenciált bűn fogalom és bűn-kép együttes szükséges, amiből kibontható a bűn kellően differenciált fogalma - és olyan nevelés, ami ezt ki is bontja.
2. Az állam számos prevenciós ügyben adós, mindenek előtt olyan a társadalom egészét megszólító, a legkülönbözőbb tevékenységeket összehangoló és kiterjesztő prevenciós programmal, amelyet a partnerek teljes körével és társadalmi vitában dolgoz ki. Ehhez - ez Kelet-Európai sajátosság - partnerszervezés is szükséges, ami annak önálló metszete.
3. Vannak azonban közvetlenebb prevenciós feladatai is az államnak.
Itt most nem a szabálysértési, polgári jogi és büntetőjogi eljárásokra gondolok, sőt még csak nem is a büntetések illetve ítéletek preventív funkciójára, hanem arra, hogy ez a funkció megfelelő nyilvánosság híján nem érvényesül, torzul, sérül. Nagyon nagy szükség lenne egy korszerű "Jogi esetek" TV műsorra, azt kiegészítő más rendszerekkel. Dr. Erőss Páltól - aki vitathatatlanul TV sztárrá is vált - egy ország tanulta a mindennapi jogot, eladdig és mindmáig példátlanul. Más TV műsorok és a sajtó számos módon csatlakozott ehhez. Vannak ötleteink korszerű gyermek és ifjúsági műsorra is.
4. Alapvető állami prevenciós feladat az, hogy a szocializáció, a nevelés alapvető színterein ne lehessen büntetés nélkül megszegni az alapvető, illetve a rájuk vonatkozó szabályokat - méghozzá gyakorlatilag természetes módon.
A tömeges családon belüli erőszak, illetve az iskolai jogszabályok tömege üres formalitásának rombolóerejét jelenleg alig lehet ellensúlyozni. Részben ezek alapozzák meg a "dzsungelt" a társadalomban.
5. Az iskola sodródó világa sok gonddal küzd és jelenleg nemhogy a prevencióról szólna, hanem inkább ennek ellenében hat.
A VE-GA, mint az egyetlen hangsúlyozottan vidéki és vidéki - szentesi - központú országos szervezet, a számos egyéb hátrány mellett "élvezi" az ellenőrző hatóságok kitüntető figyelmét is. APEH, Állami Számvevőszék, Ügyészség, ÁNTSZ, stb. Az állandó ellenőrzések fényében bizton állíthatom, hogy aligha van a jognak olyan számonkérhető területe, amelyen egy iskola, de különösen egy iskolai - egyébként is jogilag pénzmosó - alapítvány átmenne.
Naivitás lenne azt hinni, hogy ezt a kamaszok nem is sejtik - viszont hasonlóan természetesnek veszik ezt, mint a pedagógusok elsöprő többsége.
Alapvető gond az iskolák elsöprő többségének természetes - de önmagában is Alkotmány és törvénysértő - antidemokratizmusa. A diákdemokrácia és a bűnmegelőzésre, biztonságos életre nevelés ugyanis lényegileg érintkezik. Míg az egyik arról szól, hogy a biztonságérzetünk alapvető forrásainak egyike, hogy részt veszünk a ránk is vonatkozó szabályok kialakításában, addig a másik arról, hogy a szabályokat be kell tartanunk és tartatnunk.
6. Az elmúlt években egy súlyos új gond is megjelent az iskolák világához kapcsolódóan, amelyre már céloztam.
Az ún. "szabadidős" pedagógiával betetőződőben az a folyamat, amelyben az iskola világa "lenyeli" a hétközbeni valóban szabad időt. A "civileken" kívül ez mindenkinek megfelel, bár arra érdemes volna felfigyelni, hogy miért felel meg a kamaszoknak. Lényegében azért, mert védelmet nyújt, egyfajta biztonságot az iskola "alá" - mint "a társadalom alá" - behúzódó informális tizenéves világnak, amelynek kezelésére azonban az iskoláknak nincsenek eszközei, de ezt nem is vállalják. (Az ebből adódó havária helyzetek kezelésére szokás behívni pl. a VE-GÁ-t.)
7. A civilszféra ezen a téren is fejletlen. Ez részben abból adódik, hogy harmatosan újak még a civilszervezetek.
Adódik az alacsony társadalmi presztízsükből és hogy hiányzik mögülük az állami menedzselés és támogatás. Komoly gond a (segítői) szakmaiságuk kihordatlansága is. Tapogatódzik az állam, de tapogatódznak a civilek is - mindketten hajlamosak beburkolódzni egyes ügyek és akciók mögé.
*
Alapvető javaslatunk egy állami-civil eszmecsere kibontakoztatása homlokterében azzal, hogy számukra adaptálhatóan közvetítse a kulcsfontosságú helyi önkormányzati és az iskolai szférának a bűnmegelőzési és biztonságos életre nevelési tevékenységek fontosságát és módjait. Ezek középpontjában pedig a kortárs közösségek és a közös szabályok kialakításában való tevékeny részvétel álljon.
Szentes, 2003. május
Önkormányzás, önkormányzat, tizenéves önkormányzat, diákönkormányzat II.
Civil szervezetek képviselőinek találkozója. A találkozó szombat délutánján Halász János elnök vezetésével nyílt ülést tartott a régió ún. KTT-je. A nyílt ülést aktuális pályázati tájékoztató vezette be, maga az ülés pedig a már beadott pályázatok ügyében döntött. A tájékoztató hangsúlyos - a döntések során megértő szigorúsággal gyakorolt eleme - volt az, hogy a rendelkezésre álló források célja nem az egyes iskolák, iskolai osztályok, iskolai DÖK és osztályprogramok támogatása, iskolán kívüli programok esetében sem. Tekintettel arra, hogy a jelenlevők legalább fele hivatását tekintve pedagógus volt (ezen minőségében, illetve civil, vagy mindkettő minőségében) ez már a tájékoztató követően - de később több körben is - vitákat indított.
Bővebben: Önkormányzás, önkormányzat, tizenéves önkormányzat, diákönkormányzat II.
Az ártatlanság újabb elvesztése
Vége az interjúnak. Gyárfás - egyben a Magyar Úszószövetség elnöke - elcsendesedve ül és nézi az asztalt. Kiss Miklós, 64 éves, tisztességben megőszült úszóedző kicsit előrehajolva, magába - roskadva ül. Nem sír, bár a könnyek ott vannak a szemében. Ettől a dolog még rosszabb, hiszen látszik: ez az ember nem tud sírni; ki tudja mióta, igazán oka sem volt rá, mert ez egy derűs lelkű, a hivatásában teljes egészében feloldódó, a tulajdon öregedésével is régen megbékélő férfi.