Önkéntes menedzsment bevezető képzés az önkéntes központ alapítvány képzési programja keretében

Kategória: Hírek Megjelent: 2006. február 27. hétfő
2006. JANUÁR 8. 
Szentes, VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség
Az egynapos, önkéntes menedzsmentről szóló képzésre való felkérés a VE-GA Szövetségtől érkezett az Önkéntes Központ Alapítványhoz (ÖKA). A felkérés az önkéntes menedzsment értelmezésére, az ehhez kapcsolódó fogalmak tisztázására szólt, elsősorban bemutató, ismeretterjesztő céllal. A képzés ötlete tulajdonképpen Diától indult, aki önkéntes ifjúságsegítőként tevékenykedik évek óta a szervezetben. Ismeri a szervezetet és annak igényeit a témával kapcsolatban, így a szervezet vezetőségével történt egyeztetés után született meg a képzés koncepciója. 
Az önkéntes menedzsment vonatkozásában maga a szervezet érdekes, de általánosan is tapasztalható helyzetben van. A szervezet létrejötte, és a dominánsan az ifjúsági segítőkre épülő tevékenységhez mindig hozzátartoztak az önkéntes menedzsment témakörben tárgyalt fogalmak, de egy más rendszer szerint felépítve, az ÖKA által képviselt önkéntes menedzsment által használt önkéntes menedzsment eszközök konkrét megfogalmazásait nem ismerve. A VE-Gá-ban a segítő megnevezés a használatos, az önkéntes kevésbé ismeretes, miközben mint tudjuk, a szervezet szinte teljes mértékben önkéntesekből áll. 
A képzéssel a legfontosabb célkitűzésünk az volt, hogy a 14 résztvevőnek egy olyan képet vázoljunk fel az önkéntes menedzsmentről, ami inkább az általános értelmezésen alapul, ugyanakkor mind egyéni, mind szervezeti szinten el tudja magát/magukat helyezni az általunk adott kontextusban. Az időkereteket és a szervezet témában való ismeretségét figyelembe véve a képzésen megpróbáltunk inkább egy ízelítőt adni, semmint a szervezetet a témához kapcsolódó pontokon értékelni. Továbbá célunk volt, hogy a csoport eljusson arra a pontra, amikor kimondásra kerül, hogy ők mindannyian önkéntesek és valamilyen szinten képesek legyenek magukat ennek fényében is értelmezni a szervezetben. Az elkövetkezőkben a képzés különböző részeiről számolnánk be röviden.
A bemutatkozást, ismerkedést, ráhangolódást követően az önkéntesség fogalmának értelmezéséhez a résztvevők három csoportra osztódtak, és azt a feladatot kapták, hogy különböző megközelítés alapján, rajzos formában jelenítsék meg, hogy számukra mit jelent az önkéntes, jellemezzék személyisége és tevékenységei alapján. Az első csoport azzal foglalkozott, hogy általánosságban ki az önkéntes és mit csinál, a második azzal, hogy a VE-Gá-ban ki és milyen az önkéntes, a harmadik pedig azt próbálta meg kihámozni az önkéntes törvény ide vonatkozó kiemelt részeiből, hogy ki az önkéntes jogi értelmezésben.
A rajz mellé megkértük, hogy az általuk megfogalmazott jellemzőket, illetve más fontos részeket írják le. A csoportok rövid prezentációja után a résztvevőknek meg kellett keresni, hogy ők milyen felírt\elhangzott jellemzőkkel tudnak a leginkább azonosulni. A nevüket bármelyik rajzon 3 helyen tudták feltüntetni. A három rajz itt látható (önkéntes általában, jogi értelmezés, VE-Gá-n belüli):
b_250_250_16777215_0_0_images_hirek_2006_onkent_1_n.jpg b_250_250_16777215_0_0_images_hirek_2006_onkent_3_n.jpg b_250_250_16777215_0_0_images_hirek_2006_onkent_2_n.jpg
A csoportok ezt a feladatot nagyon kreatívan oldották meg, remek rajzok készültek, a prezentációk segítettek egyes pontok tisztázásában. A nevek kapcsolásával az volt a célunk, hogy az egyén el tudja helyezni magát valamelyik fogalomkör egyikében, és eljusson arra a felismerésre, hogy ő is önkéntes, még ha korábban szervezeti kontextusban nem is érzi, illetve érezte így. Egyértelműen látható volt, hogy ez a cél megvalósult, és nem volt olyan, aki nem tudta volna magát elhelyezni valahova (ez az opció - hogy sehova nem teszi a nevét - választhatóan fel lett ajánlva).
Ezután a szervezeti struktúra felvázolásának segítségével az önkéntesek helyét néztük meg a szervezetben. Ennek során az Erika által rajzolt, de közösen kialakított ábrán a VE-GA szervezeti struktúráját építettük fel csoportmunkával. Értelmeztük az egyes egységek feladatkörét, illetve tisztázásra került, hogy a részvevők közül ki, melyik körben végez valamilyen tevékenységet. A gyakorlat célja az volt, hogy a különböző tapasztalattal, és bevonódási szinten levő részvevőket a szervezet felépítéséről és működéséről egy ismereti szintre hozzuk, és az esetleges homályos részek, értelmezések a helyükre kerüljenek. 
A Tavernában elköltött rendkívül kellemes közös ebéd után az önkéntes menedzsmentről esett szó, ahogy mi, ÖKA képzők értelmezzük. Ennek során a Képzők Köre által kidolgozott folyamatábrát osztottuk meg, egyrészt más szervezetek működéséből hozott példákkal, másrészt egyes részeknél megnézve azt, hogy ez a VE-Gá-nál hogy működik. 
A résztvevők ezen az ábrán ugyancsak feltüntették, hogy ők személy szerint hol jelennek meg a folyamatábrán, milyen kapcsolódó feladatokban vesznek részt.
Záró gyakorlatként a résztvevők háromfős kiscsoportokban arról beszélgettek röviden, hogy az önkéntességnek milyen hatása, jelentősége van az egyénre /a szervezetre /a tágabb társadalmi környezetre. Egy-két csoport megosztotta véleményét mindegyik körből plenárisan is, hihetlenül ügyesen és okosan megközelítetve a kérdést. A képzés ezen lezárásával az volt a célunk, hogy a résztvevőket az önkéntesség különböző megközelítésének megismerésével eljuttassuk egy olyan szintre, ahol választ kapnak arra a kérdésre, hogy miért is jó az önkéntesség akár az individuum, akár a szervezet vagy tágabb közösség szintjén. Ezáltal saját önkéntes tevékenységük különböző szintű értelmezésének adunk lehetőséget, ami túlmutat a konkrét feladat elvégzésén, és az arra kapott visszajelzésen, illetve önértékelésen.
Megosztott gondolatok:
Egyén: kapcsolati tőke, ismeretek kialakítása, közösséghez tartozás, a jelen öröme
Szervezet: olcsó munka, lelkiismeretes tagok,"friss vér", a szervezet léte múlik az önkénteseken
Tágabb környezet: lokálpatriotizmus, a település renoméjának emelése, a közösségnek haszna származik ebből, erőforrás, az önkéntesség mentálhigiéniás szerepe, a helyi tudat erősítése
A nap lezárásaként Dia pár mondatban összefoglalta az ÖKA tevékenységét, elérhetőségét, és mutatott egy pár hasznosan használható kiadványt. Írásbeli és szóbeli értékelést követően a résztvevők a képzőkkel egyetemben E.T. ujjmegérintős technikával búcsúztak el egymástól.:)
Ez a beszámoló egyébként az ÖKA számára készített dokumentációnk rövidített változata. Itt kell megemlítenünk azt is, hogy a képzésen az ÖKA részéről megfigyelőként részt vett Baranyi Éva mesterképző és Kónya Gizella képzőtársunk is. Az ő szerepük a visszajelzés adása volt számunkra, munkánk fejlesztését nagyban segítve ezáltal. Az ÖKá-ról, illetve az önkéntességről itt találtok további információkat: www.onkentes.hu 
Kármán Erika, Hajdu-Kis Diána
 
ÉRTÉKELÉS, VISSZAJELZÉSEK A KÉPZÉS RÉSZTVEVőITőL:
Azt tanultam ma, hogy:
Amire a témával kapcsolatban a legközelebb kíváncsi lennék:
Visszajelzésem a képzőknek munkájukról:
Egyéb, bármi más: